sunnuntai 27. marraskuuta 2016

Sir Mr' Taf – Pieksämäen henkinen mysteeri osa II





On tullut viimeinkin aika saattaa Sir Mr' Tafin saaga nykypäivään. Tämä artikkeli jatkaa edellisen osan asettamaa polkua, joka pysähtyi vuoden 1995 Nuotiolla-CD:n julkaisuun. Nuotiolla-äänitteestä alkoi yksi Tafin uran pitkistä hiljaisuuden kausista musiikillisen toiminnan parista. Vuosituhannen loppuun asti Sir Mr' oli vaiti ja avasi sanallisen arkkunsa uudelleen vasta kolmannen milleniumin käännyttyä varhaiseen kukoistukseensa. Tästä johtuen kuusi vuotta, jotka kuluivat Nuotiolla-CD:n seuraajaa, Ristiina-EP:tä odottaessa jätetään historian sumuun ja hypätään suoraan asiaan.

2000-luku merkitsi Sir Mr' Tafin urassa liikettä kohti astetta suurempaa julkisuutta. Taf on tietysti henkeen ja vereen marginaalin ja eliitin artisti, mutta internetin nousu ja inhimillinen kiinnostus taiteilijan tinkimättömään omaperäisyyteen saivat jopa valtamediat nostamaan päätään Sir Mr' Tafin suhteen. 2008 Taf edusti kotikaupunkiaan Pieksämäkeä Ari Peltosen Paskareissu-ohjelmassa ja 2009 oli Sir Mr':lle omistettu henkilökohtainen episodi Nelosen Suomen Tyypit -sarjassa. Samalla youtuben ansiosta Sir Mr' Tafin tuotanto koki jonkinasteisen uuden tulemisen. Ensimmäistä kertaa Tafin historiassa äänitteiden pienet painosmäärät ja jakelukanavien puute eivät olleet musiikkiin tutustumisen esteenä. Sir Mr' Tafin nimi alkoikin välkkyä internetin keskustelupalstoilla, usein hämmenystä ja epäuskoa kuvastelevien huudahdusten ryydittämänä. Tälläinen reaktio osaltaan kertoo tietysti artistin vankasta asemasta outsider-eliitissä ja avant-gardessa.

Julkaisurintamalla Sir Mr' Taf jatkoi tyylilleen uskollisella maltillisella linjalla. Uusi millenium sai nauttia vuosien 2001-2005 välillä kolmesta tuoreesta Taf-julkaisusta: 2001 – Ristiina CD, 2002 – Poltetaan kynttilää CD ja 2005 – Hyppiä Ikä Kaikki (remix) CD. Hyppiä Ikä Kaikki remix-levyn myötä Sir Mr' Taf teki myös uuden aluevaltauksen julkaisten ensimmäisen ja ainoan musiikkivideonsa Hyppiä Ikä Kaikki (remix) -kappaleelle. Tämän suppean tuotannon jälkeen Pieksämäen bardin lyyra on vaimennut. Yli kymmeneen vuoteen Sir Mr' Taf ei ole antanut maailmalle uutta taidetta vaan on keskittynyt enemmän keikkailuun ja televisioesiintymisten kaltaiseen julkiseen toimintaan. Se on maailman harmaa suru ja raskas risti kannettavaksi.


Taf of the Third Millenium


Koska todellisten taiteilijoiden kohdalla taide asettuu aina ensisijaiseen asemaan persoonaan nähden, käsittelen ensin Sir Mr' Tafin musiikillisen tuotannon siirtyen vasta sitten Sir Mr' Tafiin julkisena henkilönä.

Ristiina (2001)
Ristiina etukansi
Ristiina sisäkansi

Ristiina oli Sir Mr' Tafin pitkän levytyshiljaisuuden loppu. Levy merkitsee paluuta ensimmäisen Putki Päällä 7” -muotoon siinä mielessä, että se sisältää ainoastaan kaksi erilaista versiota samasta kappaleesta. Toisin kuin PP-sinkussa, jossa kappaleet oli nimetty selkeästi erottuviksi kokonaisuuksiksi Putki Päällä/Niinpä Tietysti (Putki Päällä 2) on Ristiinan kappaleet nimetty vain Ristiina ja Ristiina (Remix-01). (Tulee huomata, että Ristiina-kappaleen remix on kylläkin huomattavasti maltillisempi verrattuna Putki Päällä versiointiin, jota voitaisiin pitää helposti kokonaan uutena kappaleena).

Ristiina edustaa absoluuttista Sir Mr'-laatua ja siinä on selkeästi kuultavissa kuusi vuotta kestänyt hiljaisuus, jonka aikana artisti on kasvanut ja hionut ajatuksiaan taiteensa suhteen. Verrattuna Putki Päällä tai Tuikkii Valo Maston II (remix 95) kappaleiden hektisiin biitteihin, on Ristiina hitaampi ja kontemplatiivisempi kokonaisuus. Tässä mielessä Ristiina jatkaa folk-vetoisella Nuotiolla-CD:llä alkanutta prosessia kohti luontokeskeisempää Taf-taidetta, jossa musiikin lisäksi myös sanoitusten keskiö siirtyy Yön Kiitäjien öisistä kaupunkimaisemista, kohti Ristiinan luontoa: ”veneitä yöveden rannalla/kunta Etelä-Savossa/kakskyt kilometrii kaupungista/valtatien varrelta”.

Taf-historiikin aikaisemmassa osassa kuvasin Ristiinaa epiteetillä historiallis-didaktinen. Tämän määritelmän ymmärtämiseksi tulee jälleen kerran nostaa esiin Sir Mr' Tafin omalaatuisuus, joka rikkoo konventionaalisia musiikillisia raja-aitoja. Taf nousi Ristiinassa vielä kerran myyttinsä yli ja keksi itsensä uudelleen käyttämällä hyväkseen musiikin tarjoamien mahdollisuuksien lisäksi myös fyysisen levyn tarjoamaa materiaalista ulottuvuutta. Kuten oheen liitetyistä kuvista voi todeta Ristiina-levyn sisäkannessa löytyy julkaisutietojen lisäksi myös selittävä hakemisto kappaleen sanoituksissa esiintyviä termejä varten, sekä perustiedot Ristiinan kunnan pinta-alasta ja asukasluvusta. Taf vie siis kappaleen yli sanoitusten historiallisten raamien lisäten opetuksellisen ulottuvuuden aktiivisesti perehtyvää kuulijaa varten.

Johtuen informaation ymmärrettävästä suppeudesta, ei Ristiinaa voi kuitenkaan kutsua varsinaisesti miksikään ensyklopediseksi taideteokseksi. Sir Mr' Taf ei ole Melville, Päätalo tai Tuomas Akvinolainen. Vertailukohtaa etsiessä on kuitenkin hankala paeta paralleelia Goethen ja Sir Mr' Tafin välillä. Samalla tavoin kuin Goethe Nuoressa Wertherissään aloitti uransa romanttisessa myrskyssä ja kiihkossa myös Taf takoi uransa alun kiihkeiden rytmien maanisessa spiraalissa. Myöhemmin emotionaalinen ylijännitys purkautui elämän kokemuspohjan ja sitä kautta taiteen muodon laajenemiseen, Goethelle Wilhem Meisteriin ja Sir Mr' Tafilla Ristiinaan. Molempien taiteellinen sielu kasvoi vanhemmaksi, laajemmaksi ja vahvemmaksi silti ikinä täysin kadottamatta varhaisen tuotannon herkkää kipinää.

Valitettavasti toisin kuin Goethella, Ristiina jäi Sir Mr' Tafin keskeisen tuotannon joutsenlauluksi. Vaikka Ristiinaa seuraavilla kahdella äänitteellä on vielä oma viehätyksensä eivät ne nouse enää taiteellisesti yhtä vahvoiksi. Ne ovat väistämättä triviaalimpaa täytemateriaalia omaperäisyyttä valkoisena hehkuvan alkuperäisen single-trilogian, Nuotiolla CD:n nimikkokappaleen ja Ristiina-levyn muodostaman kokonaisuuden rinnalla. Itselleni Ristiinassa on tästä johtuen väistämättä eleginen pohjavire.

Poltetaan Kynttilää (2002)

Ristiina CD:n jälkeen Sir Mr' Taf ei jatkanut hiljaiseloa tai jäänyt lepäämään laakereilleen. Jo seuraavana vuonna maailma sai Tafilta joululahjaksi kahden kappaleen Poltetaan Kynttilää CD:n. Kaksi uutta joululaulua, Poltetaan Kynttilää ja Aistien Joulu sisältämä äänite on Sir Mr' Tafin kontribuutio joulumusiikin saralle. (Levyn kannesta ei ole saatavilla kuvaa.)

Valitettavasti Tafin kaltaisen artistin omaperäisyyden sitominen niinkin vahvat aiheelliset ja temaattiset konventiot sisältämän aihepiirin, kuin joulumusiikki pariin tekee hallaa kokonaisuudelle. Tämä kuuluu erityisesti nerokkaasti nimetyssä Aistien Joulu-kappaleessa, jonka sykähdyttävä nimi ei kuitenkaan kuulu musiikillisessa lopputuloksessa. Geneeriset kulkus- ja joulukelloäänet, sekä Sir Mr' Taf tapailemassa jotain ”normaalin” joululaulun tyyppistä laulumelodiaa ajaa Aistien Joulun ehkä heikoimmaksi Taf-kappaleeksi, jota artisti on ikinä tehnyt. Toisaalta kyseessä on myös yksi helpoiten lähestyttävistä Sir Mr' Taf-kappaleista, jos joku antaa tällaiselle ulottuvuudelle jotain arvoa.

Huomattavasti suuremman arvon voi myöntää Poltetaan Kynttilää-kappaleelle, jossa Sir Mr' Tafin vahvasti uskonnollinen lähestymistapa vie kappaleen lähes gregoriaaniseen hartauteen. Taustalla väreilevän tuulisämplen hyödyntäminen on puhdasta Tafia antaen sille samanlaista kuulasta yön auraa, joka on aistittavissa myös Yön Kiitäjissä. Sanoituksissa keskiössä on hypnoottinen poltetaan kynttilää-mantra, jonka rikkoo lopulta avoin uskontunnustus: ”Kristus, valo, valkeuden/Armo taivainen”. Kappaleen outro muuttaa vielä tunnelatauksen hartaudesta kohti Tafille tyypillistä lämmintä sympaattisuutta ja nostaa sen massan yläpuolelle. Poltetaan kynttilää saattaakin kokonaisuutena olla omaperäisin 2000-luvulla tehty uusi joululaulu, mutta se ei valitettavasti ole vielä tarpeeksi nostamaan sitä Sir Mr' Taf -diskografian helmiin.


Hyppiä Ikä Kaikki (remix) ja musiikkivideo (2003/2005)

HIK (remix) - etukansi
Viimeinen Sir Mr' Taf-äänite ennen lopullista vaikenemista ääniterintamalla oli vuonna 2005 julkaistu Hyppiä Ikä Kaikki (remix) -CD. Levy sisältää remix-version 1991 julkaistun Hyppiä Ikä Kaikki (HIK) -singlen nimikkokappaleesta sekä uuden kappaleen nimeltään Tuhansille Ikkunoille. Valitettavasti tämän äänitteen kohdalla oma Taf-kompetenssini pettää. En ole ikinä onnistunut löytämään kyseistä levyä tai lähdettä, mistä voisin kuulla Tuhansille Ikkunoille -kappaleen. Hyppiä Ikä Kaikki (remix) -nimikkobiisi on tietysti tuttu musiikkivideosta, mutta jälkimmäinen kappale pysyy yhä itsepintaisesti suurena mysteerinä. Tästä johtuen myös väitteeni Ristiina-levystä Tafin taiteellisen kehityksen joutsenlauluna saattaa olla hätiköity. Kunnes Tuhansille Ikkunoille on soinut, lopullista varmuutta ei voida saada.

Huomio kiinnittyy siis väistämättä Hyppiä Ikä Kaikki remixiin ja erityisesti musiikkivideoon. Itse en pidä HIK-kappaletta Sir Mr' Tafin parhaimmistoon kuuluvana, mutta musiikkivideosta johtuen (lähes 100 000 näyttökertaa youtubessa) on se noussut ehdottomasti tunnetuimmaksi Taf-lauluksi. En analysoi videota tarkemmin, mutta muutamia huomioita videon tekemisestä ja sen suhteesta Sir Mr' Tafin muuhun tuotantoon on hyvä tuoda esille.

Ensinnäkin musiikkivideo on lopussa esiintyvien tietojen mukaan tehty elokuussa 2003 eli kaksi vuotta ennen Hyppiä Ikä Kaikki (remix) -CD:n julkaisua. Tällainen viive on Sir Mr' Tafin tuotannossa luonnollista. Esimerkiksi alkuperäinen Ristiina-kappale äänitettiin levyn tietojen mukaan jo 1999, mutta julkaistiin vasta 2001 yhdessä remix-version kanssa. Musiikkivideon alkuperäinen levitysmuoto oli Hyppi Ikä Kaikki (remix) -CD, johon se videon kuvaajan mukaan oli sisällytetty. Youtubeen video on ladattu 2007 ja se tuli suuremman yleisön tietoisuuteen todennäköisesti Suomen Tyypit-ohjelman myötä, johon oli sisällytetty pätkä musiikkivideosta.

Sir Mr' Tafiin liittyvät infot ovat harvassa, mutta onneksi aina välillä etsivää onnistaa. Vuonna 2011 digivideo.fi:n foorumille kävi kirjoittamassa nimimerkki Mika1 Pieksämäeltä (mitä todennäköisimmin musiikkivideon tekijäkrediitteihin merkitty Mika Jukarainen) esittäytyen videon kuvaajaksi ja editoijaksi. Siteeraan tähän suoraan videota koskevat viestit:

”Monet näköjään tuovat musiikkivideoitaan esille, joten päätin tuoda aiheeseen hieman humoristista kontrastia... 
Tein vuosia sitten musavideon ja kuten arvata saattaa, oli ensimmäinen kerta kun musavideon parissa askartelin. 
Artisti on hieman persoonallinen kaveri ja pari videoharrastajaa ei ollut suostunut tekemään hänelle videota, joten päätin ryhtyä tuumasta toimeen. Pyysin myös ystäväni mukaan kuvaamaan, joten kuvattiin kahdella Sonyn DV-kameralla (minulla oli pieni TRV30, hänellä joku isompi) kaikki yhden päivän aikana. Jotain lisäkuvia tein jälkeenpäin. 
Artistin toivomuksesta videolle tuli: mekaaninen jänis, skeittaaja sekä kuvasta katoaminen. 
Editoin videon "pöytälamppu" iMac:illä (G4 700Mhz / 256 Mt) ja siinä olleella vanhalla iMoviella. Muistan työn olleen suhteellisen hidasta...
Että näinkin voi asioita tehdä ja loppujen lopuksi video sai melko hyvän vastaanoton kaikilta, jotka näkevät sen oikein... 
Näkemään pääset tästä:http://www.youtube.com/watch?v=Gb7M3q6DEr4
(Joku muu on laittanut teoksen esille todennäköisesti suoraan artistilta ostamaltaan omakustanne CD:ltä, johon video laitettiin.) 
Sateenkaari osui tosiaan sopivasti taivaalle. Muistan kun pähkäiltiin Tavaratalo KAX:in katolla kuvauksen etenemistä peläten sateen tuloa, kun sattumalta pongasin sateenkaaren. Vipinää syntyi ja äkkiä kuvaamaan kaaren suuntaan, jotta kerittiin saamaan se kuviin mukaan. 
Tosiaankin kotikutoista meininkiä...
[1:25] "Sormet illalla kuvaruudun nappuloita valiten" kuvasin nimittäin kotonani.
[1:38] Kattokohtauksessa käytin "käsivara kraanaa", kun ei muutakaan ollut.
[3:33] Karttapallon tein tavallisella pöytämallin karttapallolla.
[3:50] Hauskaa oli, kun "ruumiin" ympärille piirtämäni liitujälki jäi maahan kuvausten jälkeen. Pari naishenkilöä tuli iltalenkillä paikan ohi ja kauhistelivat jälkeä: "Voi voi tuohonkin on joku hypännyt"... 
[4:25] Artistin häviäminen näyttää bluescreen kuvalta mutta kuvasin aidossa ympäristössä ilman lisätekniikoita. Sopivasti vielä lopussa hujahti joku lintukin kuvassa (linkki lähteeseen).”

Video on siis tehty aidolla ja tinkimättömällä Taf-asenteella alusta loppuun.

Itse haluaisin vielä Mikan infojen lisäksi nostaa esille muutamia videolla esiintyviä intratekstuaalisia viittauksia artistin muuhun tuotantoon. Selkeimpiä ovat ehkä radiomasto (2:45) viittauksena Tuikkii Valo Maston-kappaleeseen ja ruusu (4:03) viittauksena Henkinen Ruusu kappaleeseen. Tietysti mukana on myös Raamattu (2:02), jonka voi nähdä viittauksena Sir Mr' Tafin koko tuotannon kattavaan hengelliseen substruktuuriin.

Yksittäisiä kuvia laajempi viittausuhdekenttä voidaan havaita videosta Putki Päällä -hittiin. Videolla Tafilla on selkeästi ”putki päällä” hyvän menon suhteen. Taf ilmentää videolla tätä "putki päällä" tilaa kaikissa PP-kappaleen sanoituksissa mainituissa moninaisissa erilaisissa tiloissa: "Putki päällä, putki päällä/Sisällä ja ulkona/Pilvisellä säällä", "Mull on putki päällä, putki päällä/Sisällä ja ulkona/Kaunihilla säällä." Videolla Sir Mr' Taf joraa sisällä ja ulkona sekä pilvisellä, että kauniilla säällä. Säätilojen ja tilan adaptaation lisäksi voidaan videolle päätynyt sateenkaarina nähdä kristillisenä viittauksena PP:n sanoitusten kohtaan voitonmerkistä: "Putki päällä, putki päällä/Tällä säällä /Ja olla siten hyvällä päällä /Jos ja kun elämänkilvassa vilahtaa/Nousee voiton merkki jummijam."

Vaikka Sir Mr' Tafilla on siis vain yksi musiikkivideo on siihen sisällytetty viittaussuhteita läpi koko artistin tuotannon.

Tähän päättyy Sir Mr' Tafin musiikillinen julkaisutoiminta. Syitä tähän voi vain arvailla. Mestari itse antaa omalla facebook-sivullaan osviittaa syystä, mutta lopulta vain syventää mysteeriä:

”Muutama vuosi takaperin olin laulaja. Urani oli huimassa nousussa, mutta sairastuin enkä voinut enään laulaa. Nykyään laulan kotonani karaokea. Tässä yksi kappaleeni, hyppiä ikä kaikki! ”
- Sir Mr' Taf / 2.7.2013


Sir Mr' median pyörteessä:

Julkaisutoiminnan loputtua Sir Mr' Taf ei kuitenkaan suinkaan kadonnut täydellisesti kartalta. Ennemminkin hänen tuotantonsa ja persoonansa astui julkisuuteen vasta varsinaisen luomiskauden loputtua. Vuosilta 1990 – 2006 ei ole olemassa yhtä ainutta livetallennetta ja tiedot ilmeisen ahkerasti keikkailleen artistin keikoistakin ovat lähes olemattomat. Ainut tieto Sir Mr' Tafin saamasta julkisuudesta tältä periodilta on myöhemmin artikkelissa esiintyvän Taf-muistelman maininta 90-luvun puolivälissä esitetystä radion Sir Mr' Taf-spesiaalista (mahdollisesti) Radiomafialla.

Puolestaan vuosilta 2007 – nykypäivään Sir Mr' Tafista on löydettävissä yksinkertaisella youtubehaulla lähes koko diskografia, kaksi televisioesiintymistä valtakunnallisessa televisiossa sekä viisi eri pituista konserttitallennetta (kolme vuodelta 2007, yksi 2010 ja yksi 2013). Tämän lisäksi Tafille on perustettu parikin facebook-faniryhmää, äänitteet on lisätty discogsiin ja tuotannosta on löydettävissä keskustelua eri keskustelupalstoilla.

En halua tässä artikkelissa alkaa muodostamaan tiukkaa kuvaa Tafista persoonana, sen tehköön jokainen itse saatavilla olevan materiaalin perusteella, mutta haluan kuitenkin kiinnittää muutaman huomion löydettävissä olevaan videomateriaaliin Sir Mr' Tafin taiteen kannalta.



Televisioesiintymiset: 

Televisioesiintymisistä erityisesti Suomen Tyypit -ohjelmaa voi pitää Sir Mr' Tafin lippuna hieman laajempaan julkisuuteen. Muutaman minuutin pätkä antaa jossain määrin ainutlaatuisen katsauksen artistin kotioloihin ja sielunmaisemaan. Valitettavasti Taf on selkeästi pääasiallisesti suoran julkisuuden ulkopuolella elävä eksentrinen artisti, joka ei ole tottunut olemaan televisiokameran edessä. Tietty jäykkyys on tietysti Sir Mr' Tafin esiintymisen yksi normaaleista piirteistä, mutta televisioesiintymisissä tuntui Taf jännittävän vielä tavallistakin enemmän ja olevan siksi lähes täysin lukossa.

Suomen tyypit ohjelman ehdottomasti paras anti on lyhyt ote Nuotiolla-kappaleesta akustisena versiona. Kuten sanoin historiikin aikaisemmassa osassa osoittaa tämä versio Tafin musiikin voiman. Nuotiolla toimii akustisena ja pelkistettynä ehkä jopa tehokkaammin, kuin mitä levytettynä sähköisessä muodossa. 



Ari Peltosen Paskareissussa Tafin jäykkyys on vielä kovempaa kuin Suomen Tyypeissä eikä Peltosen hyökkäävä kyselytyyli auta asiaa. Lyhyen segmentin ainoita valonpilkahduksia ovat muutaman sekunnin otteet Sir Mr' Tafista esittämässä omia kappaleitaan.





Live-esiintymiset:

Vaikka Sir Mr' Tafin youtubesta löytyvät keikkatallenteet ovat kuvan- ja äänenlaadultaan huomattavasti televisio-ohjelmia karkeampia, ovat ne järjestään sisällöltään merkittävämpiä. Erityisen huomion ansaitsevat vuonna 2007 kuvatut kaksi keikkaa.

Sir Mr Taf + Vox Flatus 21.7.2007

Sir Mr' Taf esittää yhdessä Pieksämäkeläisen Vox Flatus yhtyeen kanssa Putki Päällä hitin suomeksi ja englanniksi (nimellä ”Ride It On”). Kyseessä on ensinnäkin laadullisesti paras Taf-livetallenne ja toisekseen kompetenttien muusikoiden soittamana Sir Mr' Tafin musiikin laatu pääsee jälleen loistamaan täydessä voimassaan. Huomattavaa on myös, että jälkimmäinen biisi on ainut löydettävissä oleva englanninkielinen Taf-veto.





Sir Mr Taf Poleenissa 26.5.2007 

Sir Mr' Taf Poleenissa on youtubessa kolmessa osassa oleva, kokonaisuudessaan noin 23 minuutin mittainen keikkataltiointi. Se on mitassaan laajin löydettävissä oleva Taf-taltiointi ja ehkä ainut videotallenne joka näyttää mitä Sir Mr' Taf on livenä koko nerokkaassa hulluudessaan. Kuten Ristiina-CD ei Tafin keikkakaan ole pelkkää musiikkia, vaan kokonainen performanssi, joka pitää sisällään omaa tuotantoa (tässä tapauksessa kappaleet Putki Päällä & Nuotiolla), covereita, renessanssi-henkisen esiintymisasun, kitaraimprovisaatiota sekä tietovisoja artistien syntymäpäivistä ja Sir Mr' Tafin omista lempinumeroista. Tämä keikkatallenne osoittaa Sir Mr' Tafin nousevan jälleen kerran pelkän muusikon roolin yläpuolelle todelliseksi taiteilijaksi

Osa1




Osa2





Osa3





Sir Mr' Tafin live-esiintymisten yhteydessä haluan palata ajassa hetkeksi takaisin kultaiselle 90-luvulle ja liittää mukaan mitä mainioimman Taf-muistelman: 


Olin paikalla yleisössä -95 Misteart -keikalla Jelmun teltassa Yläkaupungin Yössä.Livebändi groovasi kerrassaan mainiosti ja muodosti tukevan pohjan Taren jorinoille. Jengiä oli paljon kuten aina Jelmun ilmaistilaisuuksissa ja tunnelma oli ironisen hervoton. Vähän niinku vammaselle nauraisi.
En muista miten tuon bändin kasaamisen kanssa oli, mutta tosiaan Vuorio/Pesonen takasi että lujaa kulki. "Eikka" Vuoriohan on kuollut, mutta Pesosen musiikkiprojekteihin törmää tänäkin päivänä. 
Aiemmin Tare soitti yksinään basic sähkökitaran ja taustanauhan kanssa. Keikka-asuste oli punainen kimono-tyyppinen tunika.
90-luvun alussa olin järkkäämässä muutamia keikkoja Ilokiven yläkerrassa. Käytössä oli yo-kunnan sinällään kelvolliset PA:t ja mulla oli lista muutamasta tyypistä jotka pystyi miksamaan kelvollisen keikkasoundin sillä kalustolla. 
Ennen bändejä soitti Tare, en muista kuka hänet oli buukannut. Kun keikan piti alkaa, katsoin että laulumikki toimii ja pistin Taren suoraan lavalle tuoman c-kasetin dekkiin. Kun olin jo painamaisillani play'tä, Tare kääntyi ympäri hentoinen parikaapelin vahvuinen kitaranpiuhan nysä kädessään ja katsoi orvon näköisenä että "mihis tää"? Äkkiä vaan piuha kii kaappiin ja sit lähti, varmaankin "Hyppiä ikä kaikki" 
Keikkailuun Tare suhtautui haudanvakavasti vaikka rutiini ei aina ollut hallussa. Tarelta kysyttiin että kauanko kestää roudaus: "Tässä menee muutama [aika?]yksikkö".
90-luvun puolessa välissä Tare herätti ensimmäisen kerran kansallista huomiota. 
Olikohan silloin jo Radiomafia vai millä kanavalla oli oikein Sir Mr TAF -spesiaali. Tare oli siis vieraana studiossa ja vastaili outoon tapaansa toimittajan sinällään järkeviin kysymyksiin. 
"Mitä harrastuksia sulla on?" 
"Kerään lasiesineitä." 
Tarella oli paljon tyhjiä pulloja nurkissaan. 
Näin minä sen muistan.
-Antti

Nykyhetki ja päätössanat: 


Viime vuosien aikana Sir Mr' Taf on jälleen poistunut suurelta osin jopa marginaalisen julkisuuden valokeilasta. Kaikki mitä Tafin taiteellisesta toiminnasta on löydettävissä vuodesta 2010 eteenpäin on kaksi lyhyttä, alle kahden minuutin mittaista livetallennetta youtubesta ja muutama satunnainen kommentti nettipalstoilla, joista voi tiivistää lähinnä tiedon, että artisti on yhä elossa. Ellei Sir Mr' Tafin diskografia saa ansaitsemaansa uudelleenjulkaisua tai artisti itse intohimoa tuoda maailmaan uutta musiikkia (mystisestä sairaudestaan huolimatta) on epätodennäköistä, että Taf nousee enää suurempaan julkisuuteen. 

Todellisen marginaalin ja eliitin keskuudessa Sir Mr' Taf tulee kuitenkin aina elämään ja aina tulee olemaan niitä harvoja, ketkä ovat valmiita katsomaan jäykän kuriositeettihahmon lävitse suoraan Pieksämäen ainutlaatuiseen henkiseen mysteeriin.


Sir Mr' Taf, Tibi magno cum amor omistan tämän pienen panegyyrin. 

2 kommenttia:

  1. Kiitos tästä erittäin kattavasta ja omaperäisestä Sir Mr' Taf -historiikista.

    Minulla oli kunnia tavata Tare vuonna 2014 Yläkaupungin yössä, jossa olin ystävieni kanssa esiintymässä. Hän tuli kättelemään minua keikan jälkeen ja kehui musiikkiamme. En tuolloin itse tiennyt Sir Mr' Tafista mitään, mutta porukkamme toinen kitaristi ei meinannut uskoa silmiään, kun näki kenen kanssa juttelen. Tätä kautta tutustuin Sir Mr' Tafin musiikkiin.

    Sittemmin haltuuni ovat pitkän sattumien sarjan kautta päätyneet nuo tuotannon alkupään vinyylisinglet, jotka ovat vaatimattoman levykokoelmani ehdottomat helmet.

    Ei muuta kuin H.I.K. ja hyvää jatkoa!

    VastaaPoista
  2. Kiitos upeasta artikkelikokonaisuudesta! Sir Mr Taf -kirjallisuudessa on totisesti kääntynyt uusi sivu.

    Minulla on ilo ja kunnia omistaa tuo Hyppiä ikä kaikki -remix-cd. Kirjoittajalle mysteeriksi jäänyt kakkosbiisi Tuhansille ikkunoille on haikea instrumentaali. Syntikkataustan päällä Sir Mr Tafin maalaileva, sielukas, suurpiirteinen kitarointi pääsee valokeilaan. Sir Mr on tässäkin kypsytellyt taidettaan kaikessa rauhassa, biisin ensimmäinen äänitysjakso tapahtui vuonna 1996 ja toinen heti perään singlen julkaisuvuonna 2005. Tuhansille ikkunoille on omia suosikkejani Sir Mr:n tuotannossa, ehkä juuri erilaisuutensa vuoksi. Siitä puuttuu tyystin karnevalistinen ulottuvuus, se maalaa uusia sävyjä naivistis-naturalistisesta avantgardepsykedeliasta tunnetun Sir Mr:n taiteilijakuvaan. Tuhansille ikkunoille -kappaleen kaihoisassa tunnelmassa voi tulkita olevan lopunajan tuntua, mikä tekee siitä osuvan päätöksen Pieksämäen neron levytysuralle.

    Toivottavasti viime vuoden keikka Yläkaupungin yössä oli alkusoittoa Sir Mr Tafin jonkinasteiselle paluulle - merkitsisi se sitten lisää keikkoja, kaikenkattavaa kokoelmaa tai jopa uutta musiikkia. Tärkeintä toki olisi, että itse Sir Mr:n terveys olisi kohenemassa. Artistin mainehan lienee ainoastaan kasvanut tämän vuosikymmenen hiljaiselon aikana.

    VastaaPoista